Activiteit “Wie is het?” spel


We hebben voor deze activiteit een bord van het spel Wie Is Het gebruikt. Het doel hiervan is dat we door middel van de vooroordelen die op het mens zijn geplakt, kunnen kijken of deze overeenstemmen met de werkelijkheid. In het spel plakken we foto’s van dak- en thuislozen, maar ook van andere burgers. Als een van de vooroordelen bijvoorbeeld onverzorgd is, moeten ze alle plaatjes van mensen die er onverzorgd uitzien omlaag tikken. Uiteindelijk zal er dus 1 plaatje overblijven en dan zullen wij vertellen over deze persoon een dak- of thuisloze is of niet. Dit omdat wij negatieve beeldvormen willen bestrijden. Het spel is een leuke, laagdrempelige , maar toch leerzame manier om dit duidelijk te maken.

Theorie:

Bij deze activiteit hebben we te maken met stigmatisering. Goffman zegt dat een stigma een situationeel probleem is. Een stigma ontstaat door de manier waarop de omgeving met een persoon omgaat. Bij stigmatisering zijn er 5 belangrijke kenmerken: 1. Mensen worden als “anders” gelabeld. 2. Er worden onaangename karaktereigenschappen toegekend. 3. Er is sprake van een “wij-zij” verhouding. 4. Gestigmatiseerde mensen ervaren discriminatie. 5. Gestigmatiseerde mensen worden buiten gesloten en genegeerd. Om dit op te lossen moeten de mensen de dak- en thuislozen vanuit een ander perspectief kunnen bekijken. Alleen zo krijg je de stigma dat onze doelgroep heeft weg. Wij realiseren ons dat dit niet in één keer gaat lukken maar door het “Wie is het” spel te spelen proberen we via afbeeldingen van dak- en thuislozen als de spelers een ander beeld te geven, dus vanuit een ander perspectief de dak- en thuislozen anders te bekijken (Goffman, 1963).