Ik heb van mijn bevindingen uit het interview drie aanbevelingen opgesteld ten aanzien van de groepsopdracht, taaktoets 2. Ten eerste is het voor mij belangrijk dat verschillende verhalen van mensen die dak- of thuisloos zijn geworden naar buiten worden gebracht. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en zijn eigen redenen waarom hij/zij dakloos is. Door achter het verhaal te komen zijn bij al mijn vooroordelen over dak- en thuislozen weggevaagd. Iedereen is namelijk anders, en ze zijn om verschillende redenen dak- of thuisloos geworden. 

Een van de meeste voorkomende vooroordelen is dat alle dak- of thuislozen verslaafd zijn aan alcohol en/of drugs. De man die ik geïnterviewd heb was alcoholist, maar is hard aan het werken om hier vanaf te komen. Hij dronk voorheen 1,5 fles whisky per dag, en nu nog maar 2 blikjes bier per dag. Ook gaat hij binnenkort verhuizen en krijgt hij weer een eigen thuis in Nieuwstadt. Dit allemaal komt doordat zijn kinderen heel veel voor hem betekenen en wat voor hem het belangrijkst is,  hij wil voor hen uit deze situatie komen. Zijn kinderen zijn dus zijn drijfveer om uit deze situatie te komen. Het lijkt mij heel belangrijk om drijfveren/motivaties te achterhalen van dak- en thuislozen om ze zo te “triggeren” een positieve wending aan hun leven te geven. .


En dan tot slot, mijn mening over dak- en thuislozen is volledig veranderd door mijn interview met deze man. Een paar dagen voor mij bezoek daar was er een open dag geweest. De man vertelde dat de bezoekers ook veel vooroordelen hadden over dak- en thuislozen, en ook over de instellingen. Aan het einde van de open dag waren, volgens de man, ook bij deze mensen veel vooroordelen van de baan. Het werd door iedereen als een leuke ervaring gezien. Als organisaties zoals Moveoo vaker open dagen zouden organiseren of activiteiten zouden organiseren waarbij de dak- en thuislozen betrokken worden , is het misschien mogelijk om bij steeds meer mensen de vooroordelen weg te laten vagen en er meer acceptatie in de maatschappij zou ontstaan..