Waar gaat het over:

Deze filmpjes laten zien hoe een daklozen man genaamd Eric, verrast wordt door een onbekend persoon. In Het korte filmpje wordt de daklozen man verrast, met een winnend lot uit de loterij. Het is in werkelijkheid geen echt winnen lot maar het is een actie die in scene is gezet om Eric te verassen. De man achter de kassa, waar het lot naartoe wordt gebracht speelt mee met de actie en overhandigd De daklozenman Eric een bedrag van 1000 dollar. Eric kan het niet geloven en word zeer emotioneel, waarbij hij getroost wordt door de persoon die deze in actie in scene heeft gezet en gefilmd heeft om Eric te verassen.

In het tweede filmpje wordt Eric nogmaals verrast en dit keer is de verassing nog hartverwarmender.
Doordat het eerste filmpje een internet hit is geworden, hebben mensen geld ingezameld waar uiteindelijk een bedrag van 44000 dollar is opgehaald.
De maker van het filmpje heeft de 44000 dollar verdeeld en huurt hiervan een huis, koopt meubels, kleding en voedsel. Dit alles wordt cadeau gedaan aan de inmiddels ex-daklozenman Eric.

Conclusie:


De maker van dit filmpje geeft een goed beeld weer, van een samenleving die elkaar als medemens een hart onder de riem steekt. Bij het kijken van deze filmpjes worden vooroordelen over dak en thuislozen meteen aan de kant geschoven en in plaats daarvan wordt er een mooi beeld geschetst van hoe een maatschappij op sociaalvlak zou moeten functioneren.



Waar gaat het over

Een artikel dat gaat over wifi hotspots voor dak en thuislozen in te voeren. De stad Houston in de VS test dit . Je kunt er op diverse plekken in de stad een 4 G verbinding krijgen tegen betaling, door in de buurt van een ‘Mifi’ te gaan zitten. De Mifi is een router waar vijf apparaten draadloos mee online kunnen. Handig voor de gebruiker, lucratief voor de ondernemer. In dit project Homeless Hotspots zijn die ondernemers daklozen. Zij dragen de Mifi bij zich en worden zo zelf een hotspot.
Het idee erachter is dat mensen zo in contact kunnen komen met de persoon van die de hotspot is.
Zo kan er meer interactie gecreëerd worden met dak en thuislozen.

Conclusie: 

Het artikel geeft een mogelijkheid weer om de interactie tussen burgers en de dak en thuislozen burgers, te verbeteren. Het is iets wat over de hele wereld ingevoerd kan worden. Wanneer mensen dit lezen, zullen mensen aan het denken worden gezet over de huidige omgang met dak en thuislozen m.b.t. interactie. 


Waar gaat het over:

In dit filmpje wordt er een experiment gehouden met mensen die zich verkleden als dak en thuislozen. De mensen die zich verkleed hebben gaan op straat liggen en wachten tot er mensen langskomen die hun dierbaar zijn. De dierbaren van de verkleden mensen worden later geconfronteerd met het gedrag dat ze vertonen, op het moment dat ze langs hun verkleden dierbare lopen op straat. Wat op valt is dat de mensen die langs de verkleden mensen lopen allemaal recht vooruit kijken en niet eens een blik werpen op de zogenaamde dak en thuislozen. Wanneer ieder het filmpje terug kijkt, schrikken ze van hun onbewust negerend gedrag richting hun dierbare, die ze totaal niet gezien hadden.

Conclusie:

Dit is een bruikbaar filmpje om mensen te laten denken over hun gedrag richting deze doelgroep. Het is voor veel mensen een onbewuste vaak aangeleerde gedraging om dak en/of thuislozen te negeren.

Waar gaat het over:

In dit filmpje verteld een daklozen man genaamd Ronald Davis over zijn leven op straat en hoe hij zich voelt als daklozen. Hij beschrijft hoe mensen met hem omgaan.

Conclusie: 

Dit filmpje is lang voor te laten zien aan mensen. Wanneer mensen dit filmpje zien zal er zeker medeleven zijn richting Ronald Davis zijn verhaal, maar het is geen filmpje dat mensen aanzet tot nadenken.


Waar gaat het over

In dit filmpje wordt er aandacht besteed aan de dak en thuislozen in het algemeen. Er wordt duidelijk gemaakt, dat deze doelgroep net als alle andere mensen, dezelfde gevoelens, behoeftes en wensen hebben.

Conclusie: 

Het is een bruikbaar filmpje waar mensen, nadrukkelijk met de neus op de feiten worden gedrukt doordat er verteld wordt voor en over de dak en thuislozen.


Waar gaat het over:

In het spotje zien je iemand over straat lopen met de boodschap ‘Fuck the poor’. Hij wordt door allerlei voorbijgangers aangesproken over die opvallende boodschap. Maar wanneer hij even later met een bord ‘Help the poor’ en een collectebus door dezelfde straat loopt, reageert niemand.

Conclusie: 


Dit filmpje is bruikbaar omdat de reactie van de mensen nogal dubbel is. Mensen maken zich kwaad, wanneer er een respectloze boodschap staat richting de dak en thuislozen. Maar wanneer er een boodschap staat om de dak en thuislozen te helpen, wil niemand iets doen of reageren. De boodschap luidt dan uiteindelijk, dat de mensen wel geven om de dak en thuislozen. Daarom help ze dan ook! Ook dit filmpje kan grote indruk opwekken bij mensen.


Waar gaat het over:

Hierin wordt een experiment gedaan met een kind dat zich voordoet als een daklozen. Er wordt gefilmd hoe de mensen de jongen negeren en nadrukkelijk nee zeggen als de jongen om hulp vraagt.

Conclusie: 

Dit filmpje confronteert mensen met hun gedrag, maar het is niet overtuigend genoeg om mensen echt te laten nadenken over hun gedrag.